Titta en kråka!


Satt i mitt fina rum och precis innan våran butler öppnade dörren till mitt rum, tittar jag ut och ser en kråka!
Kråkor är väldigt speciella djur och fina!. Här har ni lite fakta om detta underbara djur.


Längd 44-51 cm. Svarta vingar, huvud och stjärt. Solkigt ljugrå rygg och undersida. Spretig svart haklapp på bröstet. Näbb och ben svarta. Könen lika.
Läten: Rullande krax 3-4 ggr "krra krra krra".
Allmän i hela landet och norden, vanlig i odlad bygd.
Sällskaplig men inte lika utpräglad flockfågel som kaja och råka. Övernattar i större antal. Bygger bo av torra kvistar, jord, mossa, rottrådar, hår och ull. Bo i trädkronor, skogsbryn, träddungar och parker. Även klipphyllor ibland. Äggen läggs i mitten av apr-maj och ungarna lämnar boet efter 30 dygn. En årlig kull.
Mestadels stannfågel. Vissa flyttar oktober-november till Danmark och Nordsjöländerna, återkommer i februari-april.
Allsidig föda: insekter, säd, bär, as, avfall och små däggdjur.Tar gärna ägg och fågelungar.
Flyger med långsamma, lite tunga vingslag, ganska lojt och utan snärt.

Nu ska jag och far iväg till migrationsverket och bestämma vilka som får stanna kvar i detta svenska rike.
Hejdå.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0